ORGANIZACJA NAUKI
#Rozszerzenia
Biegła komunikacja w języku angielskim to w XXI wieku jedna z absolutnie kluczowych kompetencji wykształconego człowieka. Z tego właśnie względu w NoBell Liceum język angielski jest obowiązkowym przedmiotem rozszerzonym dla wszystkich licealistów.
Nasi uczniowie są zobowiązani wybrać ponadto jeszcze dwa przedmioty rozszerzone, ale ci najbardziej ambitni – pod warunkiem dostępności miejsc – mają możliwość rozszerzenia znacznie większej liczby przedmiotów. Ukierunkowany rozwój bardzo wspierają takie rozwiązania systemowe, jak brak obowiązku uczęszczania na przedmiot podstawowy, program wizyt i praktyk, a także małe grupy.
„Edukację w NoBell Liceum charakteryzuje brak predefiniowanych profili”.
Każdy uczeń może stworzyć własny, indywidualny zestaw przedmiotów rozszerzonych, nie ograniczając się wyłącznie do standardowych zestawów biol-chem czy mat-fiz. Oferta rozszerzeń obejmuje wszystkie przedmioty (otwarcie grupy rozszerzenia danego przedmiotu jest uzależnione od liczby chętnych).
Nauczyciel prowadzący jest przede wszystkim mentorem, który obserwuje rozwój swoich podopiecznych, oferuje wsparcie, motywuje, wskazuje źródła wiedzy i drogi osiągnięcia zamierzonych celów.
Nauka języka powinna także być przyjemna i ciekawa. To nie pusty frazes. Mechaniczne wypełnianie zeszytów ćwiczeń nie jest zbyt zajmującym zajęciem, a już na pewno nie źródłem autentycznej komunikacji. W szkole NoBell nie odgrywamy scenek. Co tydzień wyszukujemy natomiast informacje o bieżących wydarzeniach, które są dobrym materiałem do dyskusji. Tak powstaje magazyn „IN A NUTSHELL” (ang. krótko mówiąc), na podstawie którego na języku angielskim rozmawiamy o tym, co dzieje się wokół nas, co ma faktyczny wpływ na nasze życie, co nas interesuje, oburza, inspiruje. Konwersacja na takie tematy sprawia, że uczniowie faktycznie są zaangażowani, a nauka nie jest oderwana od rzeczywistości.
„Język staje się nie celem samym w sobie, a jedynie narzędziem wymiany informacji”.
Podczas dyskusji uczniowie budują świadomość świata, uczą się sztuki argumentacji, zdobywają wiedzę z zakresu ekonomii, polityki, świata nauki.
Na zajęciach językowych staramy się maksymalizować ekspozycję na język we wszelkich możliwych formach, dążymy do wytworzenia sytuacji komunikacyjnych możliwie bliskich rzeczywistości kraju, którego języka uczymy. Dążymy do zanurzenia w języku. Na zajęciach z angielskiego na co dzień spotykamy się największymi dziełami literatury światowej na przestrzeni wieków pracując z serią oryginalnych tekstów Penguin Little Black Classics. Szkoła posiada kompletną bibliotekę wszystkich wydanych w tej serii tytułów. Praca z papierowymi książkami w erze cyfrowej ma w sobie pewną magię (może wręcz nutkę nostalgii), a dodatkowego smaku dodaje subtelna estetyka wydania. Co miesiąc zapraszamy licealistów na spotkanie z kolejnym mistrzem i kolejnym dziełem, na kolejną intelektualną i językową przygodę. Kompaktowa formuła lektur (50-60 stron) sprawia, że czytanie 1 miesięcznie jest absolutnie realistycznym planem.
Uczniowie, którzy jeszcze nie osiągnęli pewnego poziomu biegłości pracują z lekturami z serii Graded Readers. Taka forma to szansa na wiele godzin kontaktu ze świetnej jakości materiałem językowym, także w formie nagrań. Struktura książek sprawia, że nowe słownictwo wielokrotnie powtarza się w trakcie czytania i jest osadzone w obszernym kontekście, dzięki czemu znacznie łatwiej je zapamiętać. Doświadczenie naszych uczniów jednoznacznie wskazuje, że czytanie i omawianie lektury to najskuteczniejsza metoda nauki słownictwa. Przede wszystkim jednak można w ten sposób dobrać indywidualny materiał dla każdego ucznia i dać mu szansę na rozwój we własnym tempie.
Oprócz matury przygotowujemy uczniów do międzynarodowych egzaminów.
Psychologia stosowana
Kiedy zapytasz psychologa: „Która godzina?”, odpowie: „To zależy”.
Każdy dzień składa się z tysięcy wrażeń, emocji, reakcji. Każda z nich „zależy”, każdą mógł wywołać czynnik pozbawiony znaczenia z punktu widzenia jednego człowieka, bardzo istotny zaś w oczach drugiego. Wielokrotnie sami nie w pełni rozumiemy, co wywołało nasze zachowanie, czym spowodowany był wybuch złości czy płacz. Na funkcjonowanie nas samych i ludzi w naszym otoczeniu wpływ ma niezliczona ilość czynników i procesów. W ramach „Psychologii stosowanej” chcemy przybliżyć uczniom – w formie wykładów, warsztatów, rozmów czy dramy – rozmaite mechanizmy i procesy psychiczne, będące podłożem ich rozmaitych reakcji, zachowań czy stanów emocjonalnych. Już sama świadomość pewnych uwarunkowań, jeśli nie pomoże na przykład w powstrzymaniu niepożądanej reakcji, to przynajmniej w chwili refleksji da szansę na przeanalizowanie tego, co się wydarzyło. Zarządzanie zmianą i konfliktem, psychologia społeczna, psychologia grupy – to wszystko zagadnienia, które poruszamy na tym przedmiocie. Pomagamy naszym uczniom rozumieć świat wewnętrzny i zewnętrzny.
Przedsiębiorczość
W roku 1975 Gary Dahl wpadł na absurdalny pomysł. Przygotował śliczne opakowania i zaczął sprzedawać kamienie z meksykańskiej plaży reklamując je jako perfekcyjne, niewymagające zwierzątka domowe. Estetyka połączona z oryginalnym pomysłem pozwoliła Dahlowi błyskawicznie sprzedać 1.5 miliona kamieni po 4 dolary sztuka. Projekt nazywał się Pet Rock.
Think outside the box.
Dla wielu młodych ludzi koniec liceum to faktyczny początek dorosłości, z całym dobrodziejstwem inwentarza. Jedni muszą łączyć studia dzienne z pracą, inni już na pierwszym/ drugim roku na uczelni uczestniczą w programach grantowych, zakładają start-upy, pozyskują inwestorów, są aktywni na rynku pracy. Prowadzony w NoBell przedmiot „Przedsiębiorczość” skupia się właśnie na aspektach praktycznych funkcjonowania na rynku pracy. Ekonomia, podatki, przepisy – to wszystko może być interesujące, kiedy tylko zaczyna bezpośrednio dotyczyć nas samych. Właśnie na tym przedmiocie licealiści mogą znaleźć mnóstwo życiowych inspiracji, dostrzec, w jaki sposób prosty pomysł może przynieść milionowe zyski, ale też jak skomplikowane potrafi być prowadzenie firmy. Głównym punktem programu „Przedsiębiorczość” są spotkania z biznesmenami, którzy opowiadają nie o swoich sukcesach, a o porażkach. Doświadczeni wiedzą bowiem, że to właśnie porażki, a raczej wnioski z nich wyciągnięte są fundamentem sukcesu.
Akademia charakterów
Córka musiała wypracować w szkole 30 godzin wolontariatu. Wybrała lokalne schronisko dla psów. Miała czas tylko w niedziele i, chcąc nie chcąc, sam musiałem wykazać pewne zaangażowanie. To mnie przypadło w udziale wstawanie o siódmej rano w niedziele i wożenie jej do schroniska. W pierwszą niedzielę po wypracowaniu wszystkich 30 godzin miałem wreszcie nadzieję, że pośpię dłużej. Obudziła mnie córka: „Tato, ja dalej chcę tam chodzić”.
W większości korporacji czy organizacji międzynarodowych trudno dziś znaleźć zatrudnienie, nie mając w CV żadnego punktu związanego z wolontariatem. Powodem wcale nie jest podpatrywanie konkurencji czy obowiązkowa kultura korporacyjna. Wolontariat naprawdę kształtuje charakter, pozwala inaczej spojrzeć na otaczający nas świat, dostrzec problemy, których nie widzimy, żyjąc wyłącznie w bańce własnej codzienności.
„Wolontariat wyzwala pokłady energii i motywacji. To szkoła etyki, empatii, bezinteresowności”.
Retoryka XXI wieku
Żyjemy w społeczeństwie, pośród ludzi w całej ich różnorodności. Niejednokrotnie musimy przekonywać kogoś do swoich racji, wizji bądź wartości. Nieraz dyskutujemy, spieramy się, negocjujemy. W rozmaitych sytuacjach i na różne sposoby musimy prezentować swoją wiedzę i rezultaty różnych naszych działań: występujemy na forum, bierzemy udział w debatach i dyskusjach. W przyszłości niektórzy z Was będą wygłaszać prezentacje w firmach i korporacjach, inni brać udział w konferencjach i sympozjach (naukowych, politycznych), debatach i negocjacjach (finansowych, społecznych, politycznych). Ktoś z Was zostanie zaproszony do wystąpienia w TEDx. Ktoś będzie wygłaszał w Sztokholmie mowę noblowską. Z tych powodów w NoBell oferujemy zajęcia poświęcone retoryce XXI wieku. To przedmiot, na którym nauczycie się dobierać argumenty i układać wystąpienia, przygotowywać prezentacje i występować publicznie, świadomie operować językiem, głosem, ciałem, wyglądem i narzędziami cyfrowymi.
Winston Churchill napisał kiedyś:
„Niektórzy mówcy, zanim staną na mównicy, nie wiedzą, co mają mówić, kiedy już mówią, to nie wiedzą, o czym, a kiedy skończyli, nie wiedzą, co w istocie powiedzieli”.
„Niektórzy mówcy”, sportretowani przez brytyjskiego premiera, po prostu nie uczęszczali na prowadzone w NoBell zajęcia z retoryki XXI wieku.
#Programy
autorskie
Projekt „codzienność”
W NoBell organizujemy w ciągu roku szkolnego niecodzienny wyjazd, podczas którego konfrontujemy uczniów z praktycznymi wymogami i aspektami codziennego życia. Sprzątanie, prasowanie, pranie czy zmywanie nie są czynnościami ukochanymi przez licealistów. Jeżeli w ogóle przez kogokolwiek. Ale też nie powinno być tak, że absolwent szkoły średniej, osoba wkraczająca w dorosłe życie nie potrafi uruchomić pralki, nie wie, jak używać żelazka albo co to jest sól do zmywarki. Niezmiernie ważna jest umiejętność zarządzania codziennością. To jedna z najbardziej podstawowych kompetencji życiowych.
Celem projektu „codzienność” jest osadzenie uczniów w realnym świecie przeciętnego Kowalskiego.
O gustach się dyskutuje
Bloki mieszkalne malowane w jaskrawe, pastelowe kolory mają zapewne swoich zwolenników, ale z pewnością nie wśród estetów. Anglicy mawiają, że piękno jest w oczach patrzącego, i trudno się nie zgodzić, że nie wszystkim podoba się to samo. W stylistycznej odmienności można jednak znaleźć pewien wspólny mianownik, który sprawia, że dana grupa „produktów” jest estetyczna lub nie.
„Kształtowanie poczucia estetyki wśród młodzieży jest bardzo ważnym zadaniem”.
Warto rozmawiać choćby o produktach codziennego użytku, budynkach użyteczności publicznej, okładkach, billboardach i poddawać ocenie ich wartość estetyczną. Jeśli zaniechamy tego zadania, jesteśmy skazani na zalew artystycznej i architektonicznej bylejakości, nijakości, brzydoty, na pastelozę polskich blokowisk, wielkoformatowe reklamy obecne na warszawskiej Starówce, na projekty w stylu „grafik płakał, jak projektował”.
Teatr No Place
Teatr No Place to najzwyklejszy i jednocześnie niezwykły teatr szkolny. Szkolny, bo pracujemy w szkole, nie mając żadnego, choćby przypominającego scenę, miejsca. Ćwiczymy tylko w klasie. Wyobrażamy sobie dekoracje, przedmioty i gramy. Nie to jednak jest najważniejsze. Spektakl przygotowuje klasa – cała klasa, czyli Ci, którzy boją się występować, Ci, którzy chcieliby grać tylko drzewo i gwiazdy, Ci, którzy chcą dużo i tylko główne role, Ci, co mają talent, i Ci, którzy go jeszcze w sobie nie odkryli.
Spektakl to klasowy projekt teatralny. W repertuarze najczęściej klasyka dramatu światowego.
Promocja marki
„Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt poza nami nie wie, co robimy”.
Stuart Henderson
„Promocja marki” to przedmiot poświęcony zdobywaniu praktycznej wiedzy na temat mechanizmów i strategii budowania tożsamości marki. Podług rozpoznań teoretyków brandingu wszelkie wytwarzanie produktu musi iść w parze z wytwarzaniem jego wizerunku oraz wizerunku marki, której ten produkt jest elementem. Tym bardziej, że w dzisiejszym świecie to właśnie wizerunek marki i otaczająca ją atmosfera, splot rozmaitych związanych z nią skojarzeń (marka to nie produkt, lecz zespół wartości, idea, czasem znak światopoglądu, czasem postawy towarzyskiej lub pozytywnej atmosfery), przyczynia się do sprzedaży danego produktu. Uczestnicy zajęć poznają metody tworzenia marki, podstawowe zasady marketingu w biznesie, specyfikę rynku reklamy, prawidła jej funkcjonowania w internecie, zdobędą też wiedzę na temat kosztów tego typu działalności. Ale to nie wszystko, branding i marketing mają bowiem również wymiar osobowy, jednostkowy – warto wiedzieć, jak – w obliczu specyfiki dzisiejszego rynku pracy – budować wizerunek samego siebie jako pożądanej przez ewentualnego pracodawcę marki.
#Wyjazdy
Zielone szkoły
Każdego roku dwukrotnie opuszczamy Szkołę na tydzień i wyjeżdżamy w ramach jesiennej oraz letniej „Zielonej szkoły”. Nic tak nie buduje relacji między uczniami, a także między uczniami i nauczycielami, jak dłuższe bądź krótsze wyjazdy. Odwiedzamy nowe miejsca, przeżywamy nowe przygody. Podczas „Zielonych szkół” jest czas na naukę, ale jest też na inne aktywności. Żagle, poranne bieganie po plaży, interakcje z lokalnymi szkołami, warsztaty z survivalu, siatkówka, wspólne oglądanie transmisji z mistrzostw świata – na wyjazdach jest czas na wszystko. Często angażujemy uczniów w planowanie, gotowanie, także w organizację wyjazdu.
Terenówki
Terenówki to zajęcia interdyscyplinarne poza terenem Szkoły. Służą szukaniu powiązań między rozmaitymi obszarami wiedzy i różnymi umiejętnościami. Pozwalają też odnaleźć sens i znaczenie wiedzy szkolnej w jej wymiarze praktycznym, gdy przydaje się nie podczas klasówki czy do rozwiązania testu, ale kiedy wyposażeni w nią, stajemy w lesie, brodzimy w rzece, chodzimy po mieście lub jesteśmy na stadionie.
„Terenówki każdorazowo mają w sobie element nowości, zaskoczenia, życiowej nieprzewidywalności”.
Dlaczego nie zbadać preferencji (wszelakich: politycznych, seksualnych, żywieniowych itd.) pasażerów promu na Wiśle (albo plażowiczów nad tą samą rzeką) lub nie przeprowadzić warsztatów psychologicznych w połączeniu z nauką geomorfologii w lesie? Można też rozważać pragmatyczne wykorzystanie pochodnych liczby pi na pewnej urokliwej, piaszczystej plaży nad Bałtykiem. Albo połączyć własne zainteresowania z nieprzewidzianymi wyzwaniami realizowanymi w kajaku, na rowerze czy z plecakiem zarzuconym na plecy. Terenówka może okazać się prowadzeniem badań antropologicznych na cmentarzu lub w świątyni, poświęconych przydrożnym kapliczkom lub polom bitewnym. Może też oznaczać konieczność wybrania się w podróż w losowo wyznaczonym kierunku i na niesprecyzowaną odległość. Może być wyjazdem o zaskakującym zakończeniu.
Wszystko w klimacie interdyscyplinarności. Nie do końca wiadomo, gdzie. Niespecjalnie wiadomo, z kim. Może to będzie najbliższa okolica, może dalsza Polska, a może Europa lub inna część świata. Któż to może wiedzieć…
Terenówki mogą być organizowane przez uczniów, nauczycieli lub ekipy uczniowsko-nauczycielskie. Wspomagają kształtowanie poczucia sprawczości, przedsiębiorczości, sztuki organizacji, negocjacji, wytrwałości, konsekwentnego dążenia do celu. To zawsze coś więcej i zdecydowanie inaczej niż zielona szkoła czy wycieczka.
#Kompetencje
cyfrowe
Czwarta rewolucja przemysłowa i jej konsekwencja – świat cyfrowy stały się faktem dnia codziennego.
To już nie tylko służbowy e-mail czy smartfon z dostępem do internetu. Nawet nie smartwatch rejestrujący całodzienną aktywność naszego organizmu, dokumenty w chmurze czy lodówka, która sama zamawia potrzebne produkty. Dziś sztuczna inteligencja potrafi sama napisać artykuł do gazety, komponować muzykę, prowadzić samochód bez pomocy kierowcy, jej algorytmy – niezależnie od wpływu człowieka – wykształciły zdolność autonomicznej orientacji w środowisku cyfrowym. Taka rzeczywistość wcale nie musi być przerażająca, jeżeli potrafimy w niej funkcjonować i wykorzystywać narzędzia, które oferuje, możliwości, jakie otwiera.
Młodzi ludzie dorastają w cyfrowej rzeczywistości, która jest ich środowiskiem naturalnym, a umiejętności tych najbardziej zorientowanych w dzisiejszym świecie niejednokrotnie przekraczają nawet kompetencje dobrego nauczyciela. W NoBell Liceum wspieramy zdolnych, chcemy też choćby zapoznać naszych uczniów z narzędziami, które wielu z nich będzie wykorzystywać w życiu zawodowym. Obsługa drukarki 3D, przetwarzanie danych, robienie dowolnych apek, wykorzystywanie dronów, tworzenie algorytmów, programowanie i kodowanie – to wszystko obszary i umiejętności, z którymi każdy absolwent liceum powinien przynajmniej mieć możliwość zapoznania się.
Oferta edukacyjna w NoBell Liceum to nie tylko przedmioty maturalne. Zależy nam na tym, by nasi licealiści zdobywali wiedzę i umiejętności wykraczające poza standardowy program szkolny, przydatne w życiu zawodowym i codziennym, realnie podnoszące jakość ich życia oraz poszerzające paletę ich zalet jako potencjalnych pracowników. Aby odpowiednio udokumentować wartości wyniesione bądź wytworzone w związku z udziałem w przedmiotach specjalistycznych, wolontariacie, odbytych praktykach lub kontaktach z uczelniami wyższymi, stworzyliśmy „Program certyfikatów”, które uczniowie otrzymają po zrealizowaniu określonego zadania, wykonanej pracy w danym obszarze.
Formuła certyfikatów nadaje rangę prowadzonym działaniom, wzmacnia motywację osób w nie zaangażowanych, wskazuje, że mamy do czynienia z czymś zrealizowanym lub wykonanym na poważnie. Podczas realizacji projektów objętych programem uczniowie zdobywają wiele cennych umiejętności życiowych, jak chociażby formułowanie celów i dobieranie odpowiednich metod ich realizacji, zarządzanie zespołem, prowadzenie negocjacji, zarządzanie kryzysem, formułowanie i prezentacja własnego stanowiska, własnej opinii.
„Uczniowie otrzymują dokument wystawiony przez Instytut Innowacji Dydaktycznych, który mogą umieścić w swoim CV”.
Certyfikat to doskonała „kropka nad i”, wieńcząca działania i aktywności podejmowane przez nich podczas nauki w liceum.